×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

مهم‌ترین اخبار پول و اقتصاد ایران و جهان

امروز : شنبه, ۲۳ خرداد , ۱۴۰۵  .::.   برابر با : Saturday, 13 June , 2026  .::.  اخبار منتشر شده : 105 خبر
بیماری‌های خودایمنی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان ایتالیایی گزارش دادند که در سال اول پس از تشخیص بیماری خودایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس، ۳۲ درصد افزایش احتمال ابتلا به سرطان مشاهده شده است.

با این حال، پس از اینکه بیماران شروع به مصرف دارو برای کاهش التهاب شدید که مشخصه این بیماری‌ها است، می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان آنها کاهش می‌یابد.

«دانیلا ماروتو»، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس روماتولوژی در اداره بهداشت محلی گالورا در ایتالیا، گفت: «اوج خطر مشاهده شده در مراحل اولیه نشان می‌دهد که التهاب مزمن، به جای درمان‌ها، عامل کلیدی در ایجاد سرطان است.»

ماروتو و همکارانش میزان بروز سرطان را در بین بیش از ۳۵۶۰۰۰ ایتالیایی پیگیری کردند. آنها دریافتند که سرطان‌های ریه و مثانه، و همچنین بدخیمی‌های خون (مانند لوسمی و لنفوم) و ملانوما بیشترین ارتباط را با بیماری‌های خودایمنی دارند.

دکتر «آنتونیو جوردانو»، یکی از نویسندگان این مطالعه، خاطرنشان کرد: «نتایج ما از این فرضیه که التهاب یک عامل تعیین‌کننده در خطر ابتلا به سرطان است، پشتیبانی می‌کند.»

محققان گفتند که این یافته، نیاز به تشویق غربالگری سرطان در بین افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، به ویژه در سال اول پس از تشخیص، را برجسته می‌کند.

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی توسط سردبیر پول و اقتصاد منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.